The Korean Association for the Study of English Language and Linguistics
[ Article ]
Korea Journal of English Language and Linguistics - Vol. 17, No. 4, pp.839-863
ISSN: 1598-1398 (Print)
Print publication date 31 Dec 2017
Received Oct 2017 Revised Nov 2017 Accepted Dec 2017
DOI: https://doi.org/10.15738/kjell.17.4.201712.839

의사소통중심 영어 교수학습 및 평가 관련 교사 의견 조사 연구

박태준 ; 장재학*
한국교육과정평가원, Tel: 02-3704-3697 tp125@kice.re.kr
강원대학교, Tel: 033-250-6634 jaehakchang@kangwon.ac.kr

Correspondence to: Tel: 02-2260-3167, Email: jashin@dongguk.edu Contributed by footnote: 논문은 제1저자의 석사학위논문의 자료를 바탕으로 수정 보완하여 작성한 것임

Abstract

Park, Taejoon and Jaehak Chang. 2017. A study on high school teachers’ opinions about issues of communicative English teaching and assessment.Korean Journal of English Language and Linguistics 17-4, 839-863. This study aimed to seek high school English teachers’opinions on issues related to communicative English teaching and assessment in secondary schools in Korea. For the purpose of this study, in-depth interviews were conducted with 21 high school English teachers from across the country. The results of the current study indicated that national policies related to college entrance have significant implications on English teaching and assessment at the classroom level. This calls for the need to consider changing policies associated with college entrance, given the tremendous effect these policies have on classroom teaching and assessment practices. Another noteworthy point is that implementing ‘direct’ assessment of speaking ability is regarded cumbersome by most English teachers due to various inherent issues associated with direct assessment of students’ speaking ability (e.g., reliability & practicality issues). This study also summarized English teachers' suggestions on how to facilitate communicative language teaching and assessment.

참고문헌

  • 강동호(Kang, D.). 2016. 한국 고등학교 학생과 교사의 영문법 학습과 오류수정에 관한 견해(Korean high school students’ and teachers’opinions about grammar learning and error correction).《중등영어교육》(Secondary English Education) 9(3), 59-75.
  • 강동호(Kang, D.). 2017. 한국 중등학교 학생과 교사의 영문법 학습과 오류수정에 관한 믿음(EFL students’ and teachers’ beliefs about grammar learning and error correction in Korean secondary schools).《중등영어교육》(Secondary English Education) 10(2), 3-20..
  • 강태중, 김용명, 김진구, 이병천, 김성혜, 박지선, 황필아, 주헌우, 이용상, 김인숙, 임황규, 이완기, 박찬호, 최창환(Kang, T. et al.). 2014. 『대학수학능력시험 영어영역 절대평가 도입 방안』 (A Report on the Introduction of a Criterion-referenced Test for the English Section of CSAT) (CAT-2014-36). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 교육부(Ministry of Education). 2014. 대학수학능력시험 영어영역 절대평가 도입(A report on the introduction of a criterion-referenced test for the English section of CSAT). 교육부 보도자료(2014.12.26).
  • 김연희(Kim, Y.). 2013. 국가영어능력평가시험 도입에 따른 학교 현장의 영어쓰기 교육 실태 연구(Examining teachers’ perceptions of English writing instruction and assessment in preparation for the National English Ability Test (NEAT)). 《영미어문학》(Studies in British and American Language and Literature) 107, 185-211.
  • 김영철(Kim, Y.). 2006. 중등영어교육의 실태와 효율적인 영어교육 개선방안(The current state and efficient suggestions to improve on English education of the secondary school).《영어교육연구》(English Language Teaching) 33, 37-65.
  • 박상복, 김준식, 권서경, 안경자(Park, S. et al.). 2013. 『국가영어능력평가시험이 학교 영어 교육에 미치는 영향』(Effects of the NEAT on the English Education of Korean Schools) (PRE2013-15). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 박지선, 장경숙, 박재은, 백인환(Park, J. et al.). 2011. 『영어교육 정책에 대한 고등학교 교사의 인식 고찰』(An Investigation into High School Teachers’ Perceptions of Government Policies on English Education) (PRO 2011-9). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 박지선, 이문복(Park, J. & Lee, M.). 2012. NEAT 말하기, 쓰기 평가도입에 대비한 고등학교 영어 말하기, 쓰기 교수・학습 현황 분석 (A report on the teaching and learning of speaking and writing in high school English classroom: Transiting to NEAT).《현대영어교육》(Modern English Education) 13(2), 121-149.
  • 박태준(Park, T.). 2016. 고등학교 영어과 수행평가 현황 및 인식조사 연구 (Examining how performance assessment in English is being implemented in high schools and how it is perceived by teachers and students).《중등영어교육》 (Secondary English Education) 9(3), 77-98..
  • 유미란(Yoo, M.). 2014. 고등학교 수행평가로서의 영어독서 프로그램 운영사례 연구 (A case study of implementing extensive English reading program as a performance evaluation in high school).《영어교과교육》(Journal of the Korea English Education Society) 13(4), 171-196.
  • 이문복, 황종배, 전지현, 최윤희, 김진영, 장은경(Lee, M. et al.). 2013. 『2013년도 초・중등 영어교육 현황 분석 연구』(A Report on the Current Situation in Elementary and Secondary English Education in 2013) (CRE 2013-7-1). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 임병빈, 송지연, 김영희, 강문구(Im, B. et al.). 2011. 고등학교 영어과 지도서의 특징 및 활용의 실제 (Aspects and practical uses of high school English teachers’ guidebook).《영어교과교육》(Journal of the Korea English Education Society) 10(3), 223-248.
  • 임찬빈, 이문복, 이혜원, 김성혜, 주형미, 조보경, 임수연, 박용효, 김소연, 이완기, 이영아, 박한준, 권희주, 권영애, 송민영, 최연희, 윤영애, 강혜정, 조지형, 김진완, 맹은경, 우은정, 김은하, 어도선,신동광, 박병효, 박정은(Im, C. et al.). 2015. 『2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 Ⅱ–영어과 교육과정』(A Reporton the Development of 2015 National Curriculum Ⅱ: English Language Arts) (CRC 2015-25-12). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 장경숙, 시기자, 김인숙, 이용상, 김성혜, 고현숙, 이문복, 박지선, 김연희, 윤지환, 한은미, 백인환, 전지현(Chang, K. et al.). 2011.『실용영어 중심 영어교육 정책 성과와 과제: 설문조사를 중심으로』(A Survey on Issues Related to Government Policieson Communicative English Education) (PRO 2011-8). 서울: 한국교육과정평가원.
  • 진경애, 김미경, 이병천, 신동광, 박태준, 설현수, 유지완, 주헌우, 박현욱(Jin, K. et al.). 2009. 『영어교육에 대한 종합 인식 분석 연구』(A Comprehensive Study on Stakeholders’Perceptions of English Education) (CRO2009-1). 서울: 한국교육과정평가원.